martes, 15 de mayo de 2012

Anàlisi de webs educatives: Espurn@


Espurna és molt més que una pàgina web, és un projecte molt interessant des del punt de vista de la participació i la col·laboració entre docents. Tot allò que trobava a faltar a les dues webs anteriors aquesta ho recull, però anem a pams...

Ha estat creat per l’Institut de Ciències de l'Educació de la UAB i el Departament d’Ensenyament de la Generalitat, amb el suport de la Xarxa Internacional d’Educació i Recursos (IEARN-Pangea). Espurn@ és la síntesi de dues experiències anteriors, iniciades al 2006: @collida i K@mpus, que han demostrat la seva validesa i el seu potencial educatiu.  Està destinada per a mestres i l’alumnat d’acollida (primària) i de les aules obertes, de diversificació curricular (secundària), tot i que també es pot fer servir per a l’aula ordinària. La seva finalitat és la de facilitar l’assoliment de les competències bàsiques i la plena integració d’aquests alumnes, mitjançant l’ús de la web 2.0 i projectes globalitzats. Les seves principals característiques són la de comunitat i treball telecol·laboratiu.

A més de facilitar als alumnes treballar de manera innovadora, fomenta un treball en xarxa molt interessant per als docents. Les possibilitats de participació i de col·laboració entre mestres ha permès la creació d’una comunitat força dinàmica, que integra i desenvolupa les noves eines digitals per millorar l’educació.     
Disposa de diverses pàgines basades en la plataforma Moodle: kampus (aules obertes), kalidoscopi (aules acollida secundària), kitxalla (aules acollida primària) i klaustre (àrea professorat). 

A nivell tècnic estan ben estructurades, amb colors i imatges atractives, fons clars i lletres adequades per a una fàcil lectura. La pàgina d’inici ens mostra una gran quantitat d’informació, però és força intuïtiva ja que es poden distingir amb facilitat els subapartats: novetats, recursos, informacions d’interès, experiències d’aula, twitter, enllaços externs... Un aspecte clau es que disposen d’intranet (per alumnes i mestres donats d’alta). 



*Malauradament, no he pogut registrar-me ja que no m’arriba el correu de confirmació, tot i que he provat diverses adreces. 

Pel que fa al contingut, esmentaré algunes tipologies d’activitats que s’expliquen en el document de presentació del projecte (del 2008). No he pogut comprovar si actualment són vigents, però en tot cas ens mostren algunes possibilitats interessants:

  • Notícies: cada dilluns s’escull una notícia i es proposes unes preguntes per tal de treballar-la, mitjançant debats o treballs escrits.
  • Karaoke: quinzenalment es proposa una activitat en base a una cançó i es treballa la lletra per tal d’articular un karaoke.
  • Personatge de la setmana: es proposa un personatge i es treballa des d’un punt de vista multidisciplinar, cercant informació, fent un exercici interactiu, complimentant una fitxa escrita, etc.
  • Fitxa per fer: ectivitat escrita relacionada amb el tema de la setmana, també de caràcter multidisciplinar.
  • El crack de la setmana: els professors poden proposar un alumne de la seva classe perquè surti a la pàgina corresponent.
  • Audiollibre: registre sonor de la lectura d’un llibre.
  • Microblogging a través de Twitter: activitat per a compartir comentaris, aficions, enllaços interessants...
  • Dita de la setmana: dites populars relacionades amb el moment de l’any.
  • Videoendevinalles: vídeos on es treballen endevinalles, preparats per Edutac.
  • Fitxa d’astronomia: arran de l’any internacional de l’astronomia, es preparen fitxes quinzenalment sobre aquesta temàtica.
  • Contes de la Roser Rojas: contes il·lustrats de gran qualitat.
  • El Rebost d’Espurn@: espai on es mostra una selecció acurada dels materials més adequats per a treballar a l’aula d’acollida i l’aula oberta.
  • Trencraclosques sonors: activitat que consisteix en endreçar una frase perquè tingui sentit.
  • Mirades kalidoscòpiques: vídeos d’alumnes i filmacions de treballs d’aula.
  • Notícia de l’Institut de la Serreta de Rubí: exemple on els alumnes de l’aula d’acollida treballen una notícia setmanalment i ho comparteixen a la seva pàgina.
  • Què m’expliques? activitat on els alumnes expliquen alguna història o vivència.
  • Mapes interactius: activitats per a treballar la georeferència a partir de diverses temàtiques.
  • Ens presentem: espai on es fa una presentació dels grups classe de les escoles.
  • La vida en 6 paraules: consistia en definir la paraula vida amb un màxim de 6 mots, acompanyant-ho amb un text.
  • Sessions de treball cooperatiu a partir de videoconferències: fent servir diverses plataformes (Lively, Skype...).
Després d’indagar en el que consisteix el projecte Espurn@ estic convençut que marca una línia de treball de cara al futur. La qualitat dels recursos és molt bona, les propostes d’activitats són realment innovadores, molt útils per a treballar les competències (especialment la digital) des d’un punt de vista globalitzat, funcional. L’espai que ofereix per als mestres és un bon punt de partida per a treballar de maner col·laborativa, en xarxa, aprofitant les possibilitats que ens ofereix la web 2.0. Considero que és tot un exemple a seguir i que cal fomentar la seva participació.

La meva valoració, pensant en la utilitat que pot tenir per als seus destinataris, és de 5 sobre 5.

No hay comentarios:

Publicar un comentario