Imaginem un aula
tradicional, on el mestre explica els continguts del llibre, fent llegir a
alguns alumnes en veu alta, per després, un minut abans d’acabar la classe,
dictar els números dels exercicis que s’hauran de fer a casa. Al dia següent és
comença corregint els deures, per després reprendre la pàgina on es van aturar
la sessió anterior. Al final de trimestres arriben les avaluacions i, com era
d’esperar, l’examen escrit, individual, recull una sèrie de preguntes semblants
als exercicis fets a classe. Les més simples són d’omplir forats, de recordar
el lèxic específic, les més complexes són d’establir relacions de semblança
entre dues temàtiques. No obstant això, el gruix de l’examen correspon a un
seguit de preguntes que tenen una resposta directa en el llibre, i que l’únic que
cal és copiar o recordar-les amb exactitud.
Ara imaginem un
aula amb una pedagogia diferent, on els alumnes s’organitzen en grups de
treball. Durant les primeres setmanes de curs van decidir, de manera
consensuada, estudiar l’exploració espacial. Cadascun dels grups de treball
esdevé una comissió relacionada amb els diversos aspectes d’interès sobre la
temàtica escollida: comissió històrica, comissió tecnològica, comissió
científica, comissió política i comissió periodística. L’objectiu de la classe
serà el de dissenyar una missió espacial tripulada a un indret del sistema
solar. Per tal de fer una proposta seriosa caldrà que cada comissió
aconsegueixi informació, l’analitzi, la valori, elabori hipòtesis, faci
estimacions i càlculs matemàtics, busqui arguments que defensin la seva
proposta de tecnologia de propulsió emprada, de forma i característiques de la
nau, de l’interès científic del lloc escollit, de com fer front als perills
dels viatges espacials, a com informar a la gent sobre el seu projecte i aconseguir
finançament... Molts tipus de tasques, moltes competències implicades. Però una
vegada acaba el trimestre, i amb ell aquest projecte, el mestre es veu obligat
a avaluar ortografia, càlcul i altres continguts estrictament curriculars. I
finalment, la tipologia de l’examen és la mateixa que en el grup anterior: de
caire memorístic, examen escrit, individual.
Quin dels dos
grups estarà més preparat per tal de fer front a l’avaluació? Quin tindrà més
percentatge d’èxit? Ha influenciat l’avaluació en l’aprenentatge dels alumnes?
Sense descriure el context és difícil
respondre a aquestes preguntes, sense conèixer als alumnes i els continguts concrets
de les activitats que s’han dut a terme. No obstant això, sembla més adequat
pensar que el primer grup tindrà més facilitat de cara a l’avaluació pel fet
que la dinàmica de l’aula estava orientada a desenvolupar la memorització, la
repetició d’informació. Per tant, tot i que parlem d’una pedagogia pobre des
del punt de vista dels aprenentatges i la tipologia de les tasques, l’avaluació
s’adequa al que s’ha fet a l’aula. D’altra banda, en la segona situació, els
alumnes poden haver après moltes més coses i molt més interessants des del punt
de vista educatiu, però en aquest cas la tipologia d’avaluació no correspon amb
el que s’ha treballat, i aquest fet podria condicionar negativament els
resultats d’aquesta.
L’administració
i les famílies volen tenir proves de l’èxit i del fracàs dels alumnes. L’avaluació
està condicionada per moltes exigències externes, tal i com apunta Santos en el
seu article “Dime cómo evalúas y te
diré que tipo de profesional y de persona eres” (2003): prescripcions legals, supervisió institucional,
pressió social i condicions organitzatives. Per tant, tot i que l’educació
estigui encaminada cap a uns altres objectius, l’avaluació condicionarà l’aprenentatge
dels alumnes, ja que aprendran el que entra a l’examen i ho aprendran de la
manera que se’ls hi pregunta.
En l’exemple
abans mencionat, on la dinàmica de la classe no s’ajusta a les exigències de l’avaluació,
podem esperar que la seva manera d’aprendre, el seu interès, la seva motivació
es configuri d’una altra manera, per tal de poder fer front a l’avaluació amb
les majors possibilitats d’èxit. Quan Santos diu “Els instruments d’avaluació condicionen l’estil d’aprenentatge, la
forma d’aprendre” fa referència a aquesta situació. Superar l’avaluació es
converteix en l’objectiu principal de tot el procés educatiu, condicionant què
i com aprendran els alumnes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario