lunes, 14 de mayo de 2012

Anàlisi de webs educatives: XTEC


La pàgina web de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC) pertany al Departament d’Ensenyament de la Generalitat. Creada al 1995, és un espai de referència per a conèixer l’actualitat del món educatiu formal. Està destinada principalment al professorat i professionals de l’educació, tot i que hi ha espais que poden resultar d’interès per a alumnes i famílies. 

Les característiques gràfiques de la pàgina són correctes, el fons blanc i la tipografia faciliten la lectura, l’ús d’imatges és adequat, la barra de menús és clara i sempre està accessible. Té un aspecte formal i estèticament és equilibrada. 

La seva interfície la podem dividir en: barra de menús (part superior), subapartats (centre), agenda (part esquerra), novetats (part inferior) i enllaços externs (part dreta).


La barra de menús en permet accedir als continguts segons una temàtica preestablerta que es concreta en els subapartats. Aquests últims, corresponen a enllaços que ens mostren informació o que ens traslladen a altres pàgines del Departament d’Ensenyament (per a fer gestions o tenir accés a serveis, per exemple). L’agenda mostra un calendari i esmenta esdeveniments d’interès amb el seu corresponent enllaç per tal d’informar-se més detingudament. A la part dreta, trobem una sèrie d’enllaços externs per tal d’ampliar l’abast de la pàgina web, permetent-nos entrar en altres webs de recursos (com edu365 que comentaré posteriorment), accedir a la intranet per a centres educatius, etc. En aquest punt es diversifica en gran mesura la informació a la qual podem accedir. Finalment, a la part central-inferior trobem un quadre on es mostren les notícies, novetats o informacions destacades dintre de l’àmbit de cada apartat. 

Resulta útil prémer sobre “Mapa” ja que ens mostra un índex de contingut dels diversos apartats. Com podem observar, s’estructuren per: recursos didàctics classificats segons les etapes educatives i les àrees curriculars (jocs, aplicacions, unitats o guies didàctiques, pàgines d’interès educatiu...), informació relacionada amb el currículum i orientació professional, dades sobre els centres i portal de gestió i serveis, contacte amb grups de recerca i innovació, projectes pels centres (inclusió, immersió lingüística, comunitats d’aprenentatge...), informació destinada a la comunitat educativa (també projectes com els PEE), informació sobre formació permanent per a mestres i altres col·lectius i finalment suport informàtic (programari, guies de funcionament...).



Personalment, considero que la informació es troba molt fragmentada i excessivament vinculada, ja que per tal d’accedir-hi hem de fer un llarg camí entre enllaços i enllaços. La pàgina no és gens intuïtiva, i els panells de destacats i enllaços externs desorienten al principi. A més a més, la pàgina no incorpora cap mena d’eina participativa, on els usuaris puguin valorar els recursos o compartir informació. Tot plegat és una pàgina molt formal, de caràcter purament administratiu que té especial valor per als centres educatius, sobretot per les gestions en xarxa, l’agenda i l’oferta formativa. 

La meva valoració, pensant en la utilitat que pot tenir per als seus destinataris, és de 2 sobre 5.

No hay comentarios:

Publicar un comentario