En línies
generals podem afirmar que l’avaluació té com a objectiu evidenciar el grau d’assoliment
dels alumnes pel que fa als objectius educatius programats. Parlem de comprovar
que s’ha après el que s’esperava, o almenys conèixer fins a quin punt s’ha
après. L’avaluació esdevé un instrument de mesura de l’aprenentatge.
D’altra banda, i una vegada obtinguts els resultats de l’avaluació
cal interpretar-los. Generalment, s’atribueix l’èxit o el fracàs estrictament a
l’alumne, a les seves capacitats i al seu esforç, la seva implicació. No
obstant això, cal considerar que també existeix un factor d’atribució al
docent, com a responsable del processos d’ensenyament-aprenentatge. Si en una
escola de dues línies un grup sempre obté bons resultats i l’altre sempre
dolents, tot i anar canviant cada curs de grup: No és legítim qüestionar el
paper del docent en tot plegat? Podem atribuir els resultats de l’avaluació al
mestre de la mateixa manera que ho fem amb els alumnes?
Personalment,
coincideixo amb Santos quan afirma que “Si este segundo componente (atribución)
se analiza con rigor, sin duda se encontrarán los caminos para una mejora de la
tarea.” En aquest sentit, l’avaluació ha de servir per tal de conèixer els
punts febles del procés d’ensenyament dels mestres, per tal d’evidenciar on han
sorgit les dificultats, quins conceptes no s’han entès, quines activitats no
han estat les adequades... Ha de servir, també, per tal de millorar la pràctica
docent.
No hay comentarios:
Publicar un comentario