Com a estudiant,
l’avaluació sempre ha estat el tema més transcendental: Què entra en l’examen?
Quant val cada treball? Quina és la data límit d’entrega? Quin professor
corregeix “millor”? Quantes pàgines ha de tenir el treball?
Aquestes són
algunes de les moltes preguntes que ens hem plantejat amb regularitat, com a
alumnes, i que les seves respostes han condicionat la nostra manera d’estudiar
i de fer front a les classes. L’aprenentatge, malauradament, ha quedat relegat
a un segon pla. Els fruits de moltes hores de classe, de treball i d’estudi es
manifesten en el futur com el testimoni d’haver rebut una educació acadèmica
més o menys profitosa. Altres vegades, amb més de sort, hem pogut gaudir de
moments màgics, on el nostre imprevist interès unit a la motivació del mestre,
ens ha permès obrir les portes del coneixement i aprendre coses que recordarem
per sempre. Sens dubte, l’avaluació ha jugat un paper molt important a les
nostres vides, ens ha posat a prova, ens ha dut a l’èxit, ens ha dut a la
frustració, ens ha obert portes i ens ha tancat d’altres. A casa, els nostres
pares rebien els resultats de l’avaluació amb expectació, entre els alumnes
sorgia la competitivitat, l’enveja, la resignació, la companyonia, la
complicitat, el rebuig... les implicacions han estat moltes i diverses, però
quin ha de ser el veritable objectiu de l’avaluació?
En el seu
article, Santos posa de relleu la seva finalitat de comprovació del grau
d’assoliment, per part dels alumnes, dels objectius educatius, de les
competències, dels continguts, de les actituds, dels aprenentatges; alhora que
permet conèixer l’eficàcia del programa docent, de tot allò que és
responsabilitat del mestre i que poques vegades es posa en dubte. Tot seguit,
ens desvetlla la relació entre els instruments d’avaluació i l’estructura dels
aprenentatges, on les preguntes que hauran de respondre els alumnes
condicionaran el tipus d’aprenentatge. L’autor, fent referència a Doyle,
enumera algunes tipologies de tasques ordenades de menys a més riquesa
intel·lectual: memorització, aprenentatge de logaritmes, comprensió, anàlisi,
opinió i creació. Si l’avaluació es configura de manera que només cal
memoritzar per superar-la amb èxit, els aprenentatges del alumnes estaran
orientats a aprendre de manera memorística, en detriment d’altre tipus de
tasques més valuoses, que profunditzen més en el coneixement i requereixen de
més capacitats i destreses.
Se’ns dubte,
l’anècdota de “Com viuen les vaques?” és un clar exemple del que succeeix a
moltes escoles, on els principis pedagògics dels centres, els currículums, la
programació docent, les activitats d’aula, etc., donen importància a una sèrie
d’aptituds que, per motius i exigències diverses, no s’avaluen amb el rigor
necessari i que malauradament tindran una menor repercussió educativa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario